NOODKREET: Toename zorgvragen en werkdruk in de huisartspraktijk:
U kunt ons helpen!
Zoals u wellicht al uit de landelijke media hebt vernomen, wordt de huisarts de laatste jaren met steeds meer zorgvragen belast. Dit heeft onder meer te maken met de vergijzing van de bevolking en met verschuiving van de zorg van ziekenhuis naar de huisarts. Zie ook hier wat een huisarts uit Venlo daarover zegt
Ook wij hebben de laatste jaren steeds meer op ons bord gekregen. We hebben daarvoor meer personeel ingezet om ons te ondersteunen en doen met het hele team ons uiterste best zo goed mogelijk zorg te leveren. Ook zetten we steeds vaker aanvullende waarnemende huisartsen in om ons te helpen.
U kunt ons helpen:
De assistentes proberen door goed uitvragen van uw klacht te zorgen dat u zo snel mogelijk op de juiste wijze geholpen wordt. Veel vragen kunnen zij al beantwoorden. Ook kunnen zij zo een goede inschatting maken op welk spreekuur en op welke termijn u evt. gezien moet worden. Daarmee kunnen ze, zowel voor u als voor ons, tijd en moeite besparen. Zij hebben beroepsgeheim, zijn goed opgeleid en hebben ook voldoende mogelijkheden om zo nodig met de huisartsen te overleggen. Door zo goed mogelijk hun vragen te beantwoorden, en misschien zelf al de site www.thuisarts.nl en de app moetiknaardedokter te bezoeken, helpt u mee.
Door een account aan te maken (zie hier) kunt u met sommige vragen de telefoondruk verminderen en via internet of de app en korte vraag stellen, chronische medicatie herhalen of een afspraak maken. Wilt u toch even overleggen met de assistente dan vraagt dat soms wat geduld aan de lijn. Toch vragen we u om voor zaken die telefonisch geregeld of besproken kunnen worden, dat geduld op te brengen. Overleg aan de balie is gezien gebrek aan privacy niet wenselijk. De balie-assistente heeft bovendien al haar aandacht nodig voor de patiënten die net het spreekuur hebben bezocht en haar nodig hebben voor het vervolg.
Ondanks de hoge werkdruk zullen onze assistentes u altijd met respect tegemoet treden. Andersom verwachten wij van u als patiënt dat u onze assistentes met respect tegemoet treedt. Dat vraagt voor alle partijen soms wat meer geduld. We horen de laatste tijd helaas steeds vaker dat onze assistentes onheus bejegend worden. Dit gaat ten koste van hun werkplezier en brengt zelfs de kwaliteit van zorg in gevaar. Wij vinden een plezierige en veilige werksfeer voor onze assistentes, zoals u zult begrijpen, van het grootste belang en zullen u indien nodig op ongewenst gedrag aanspreken. Dit zou echter niet nodig moeten zijn.
Helpt u mee?
Publicatiedatum: 03-08-2021